Karvion kuulumisia

Niin, meillä oli kokoontuminen Karvion lomakylässä 23.-24-9. Kokoonnuttiin juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia. Emme siis kokoontuneet Repola-Seura ry:n kokoukseen päättämään asioista emmekä valitsemaan seuralle toimihenkilöitä, vain juttelemaan ja tapaamaan tuttuja. Siis – miksi ihmeessä meitä tuli vain kourallinen tai vähän toista. Koko tilaisuus oli nimenomaan järjestetty Kaviolle siksi, että sinne olisi pohjoiskarjalaisilla mahdollisimman lyhyt matka. No oli kuinka oli, mutta olin minä vähän pettynyt tilanteen vähäiseen henkilölukumäärään. – Seuraavalla kerralla tulee varmasti enemmän väkeä!

Piti seuran hallitus sentään kokousta ja asioitakin oli ilmeisen paljon, koska aikaa kului melkoinen tovi ja vähän toista. Tulivat ne asiat puhuttua ja päätettyä. Historiankirjaan tuli asioita, muutama uudistus on tarpeellinen. Tuli jälleen uusia jäseniä jne. Ihan ilahduttavasti jäsenistö kasvaa joka kokouksessa. Tästä kuuluu suuri kiitos Tuula Kilpeläisen aktiivisuudelle uusien jäsenten hankkimisesta, mutta ei unohdeta Mikko Pikarisen ja Ilpo Kantosen osuutta seuran webbisivujen luomisessa. Uusia jäseniä on nimittäin tullut aika monta juuri internetin kautta. Kaikkiaan seuraan on liittynyt vuoden aikana 23 henkilöä. Uusina jäseninä v. 2000 toivotamme tervetulleiksi:

Vuosijäseniksi:

Saarinen Maijaliisa

Ainaisjäseneksi:

Pikarinen Santeri

On poikien rakentamat webbisivut jo osoittaneet tärkeytensä seuran toiminnalle. Niin, että käykääpä katsomassa ja kertokaatten vieraammillekin. Hyvät on sivut ja mukavasti luaditut.

Ettei kaikki aika olisi huvennut vain Karviossa olemiseen ja jutusteluun, niin päätimme yhdessä tutustua Uuteen Valamoon. Sunnuntaina aamulla sitten lyhyehkönä autokaravaanina suunnistimme Uuden Valamon luostariin. Oppaaksemme saimme Martti Järnefeltin. Hän todella osasi asiansa ja todellisen tietämyksensä perusteella kertoi luostarin taustasta ja nykytilanteesta. Kuuntelimme hänen todella rauhallista kerrontaansa ja katselimme luostarin piiriä, hämmästellen välillä luostarin, jopa aarteiksi katsomiamme, arvoesineitä. Selvisi siinä ohimennen näkemyksensä naispappeuteen ja naisen arvostukseen, joka olikin luulemaamme korkeampaa – tarkoitan käsitystämme ortodoksisesta maailmasta. Arvokas käyntikohde tuo Uusi Valamo.

Valamon kirkon kuva

Lopuksi sitten osallistujien ryhmäkuva Uuden
Valamon kirkon kauniilla ovella.